Det har kommit många intressanta träningsformer under de senaste åren så egentligen ska det finnas något som passar alla. Inte latmasken kanske, men andra. I regel är latmasken den största fienden och som sådan skördar den många liv i förtid.

Undersök vilken typ av person du är.

  • Är du socialt inriktad och gillar att träffa folk? Då kan gruppträning på ett gym passa dig.
  • Den rastlösa typen? Då kan en spinningpass ge dig ro i kroppen.
  • Gillar action? Ett MMA-pass eller några åk i puckelpisten kan vara din grej. Eller ridning skulle kunna passa.

Poängen är att detta med styrketräning behöver inte endast innebära att lyfta hantlar och skivstänger på ett gym. Styrka kan man bygga upp med ett stort antal andra aktiviteter och är man dessutom otränad så krävs det inte alls några avancerade övningar för att se skillnad. Soffläge och stillasittande är det enda som inte genererar några muskler och bättre kondition.

Energins betydelse för välmåendet

Enligt forskningen så tillhör västvärldens befolkning den mest deprimerade folkgruppen genom tiderna. Man tror att det har ett samband med att vi också tillhör de mest stillasittande befolkningen genom tiderna. Vi har blivit så bekväma att vi helst ska ha allting framkört till dörren. Du kan resa till andra sidan jordklotet utan att behöva ta många steg i den friska luften. Ut genom dörren, in i taxen, kliver in på flygplatsen, på planet och kliver ut på andra sidan jorden.

Har du hört talas om psykosomatiska sjukdomar? Det handlar om hur kropp och psyke hänger ihop. Det psykiska måendet påverkas av fysisk rörelse och bristen därpå. Man mår helt enkelt bättre av träning oavsett vilken typ av träning man ägnar sig åt. När man märker att måendet förbättras i takt med att man kommer i bättre fysisk form så blir träningen lättare. Det gäller att börja och disciplinera sig under några veckor. Sen kommer träningen att bli en del av livet som man inte vill avvara.