Bra kost i samband med träning innebär inte alltid att man ska utesluta fett. Onyttigt fett som kommer med chips, margarin och liknande är dåligt för kroppen men fet fisk, avokado och mycket annat är nyttigt fett som kroppen behöver. Ja, kroppen behöver faktiskt fett. Vad kroppen inte behöver är socker, för mycket vetemjöl och kemikalier.

I tidigare artiklar har vi varit inne på att man ska laga maten från grunden och undvika processad mat och halvfabrikat. Har man det som tumregel så behöver det inte vara komplicerat att få rätt kost i samband med träning.

Kosttillskotten är överreklamerade

Inom träningskretsar höjer man gärna kosttillskotten till skyarna. Troligtvis beror detta på att det är den enkla vägen att få i sig näringen och människan är ju som bekant bekväm av naturen och tar gärna genvägar. Men, saken är den att dessa kosttillskott är överreklamerade. Det är en miljardindustri så det finns ju naturligtvis fabrikanter som tjänar på att man tror på myterna om kosttillskottens alla fördelar. Lägg pengarna på bra mat i stället och lär dig att laga näringsriktig och hälsosam kost. Det är långt mer ekonomiskt och dessutom riskerar du inte att skapa obalanser i kroppen, vilket man gör när man tillför diverse kosttillskott. Äter man bra mat får man i sig allt man behöver inför träning och ett gott liv i det stora hela.

Recept på bra mat

För att äta bra behöver du bara surfa efter recept på internet eller låna kokböcker på biblioteket. Frukt och grönsaker är bra för alla. Tycker man att det är jobbigt att äta en massa frukt kan man helt enkelt mixa frukter man gillar tillsammans med yoghurt och till exempel ekologisk rödbetsjuice. Plocka blåbär under sommaren och frys in så har du ett fantastiskt “superpiller”, helt naturligt, och gratis, att mixa med i drinken. Vad du ska undvika är återigen halvfabrikat och sockerfyllda juicer. Läs på innehållsförteckningen eller skaffa en råsaftcentrifug.