När det gäller träning så är det viktigt att träna på rätt sätt eftersom felaktig träning kan göra mer skada än nytta. För några år sedan var det modernt med “rollers” för ryggen. Det var en hjulförsedd liten pryl med handtag som man från knästående skulle rulla framför sig med hela sin kroppstyngd och detta skulle göra susen för ryggen. Äger du en sådan pryl så placera den där den hör hemma; på sophögen.

Felaktig träning kan ge bestående skador och det inte minst när det gäller ryggen. Även träning som den berömda “plankan” kan ge problem vid felaktigt utförande. Plankan, där man ligger lutad mot armarna, vilande på tå med kroppen rakt utsträckt under en viss tid, är ingen träning som är avsedd för otränade personer och ger man sig som otränad på denna övning så kan man skada sig ordentligt. När det gäller just ryggen är det viktigt att man är försiktigt eftersom en skadad rygg kan ge konsekvenser i form av smärtor för resten av livet.

Är man helt otränad och ska börja träna så är det viktigt att börja försiktigt. Alternativet är att man söker sig till ett gym och får hjälp med lämpliga övningar av en personlig tränare. Ett bra sätt att få till stånd en försiktig start på sitt tränande är att ta promenader. Promenader kan tyckas tamt och ineffektivt men det stämmer inte. Promenader är bra för alla muskelgrupper, för konditionen och syresättningen av blodet. Efter ett antal veckor med promenader har du fyllt på din energi och dina muskler har vaknat till liv och lämnat soff-potatis-stadiet och först då är du mogen för mer avancerad träning, åtminstone om soffläge varit det normala för en längre tid. Går du som otränad ut för hårt i början så kan träningsvurmen snabbt få en rekyl som för dig tillbaka i soffläge igen. Börja försiktigt, känn fördelarna – sen kan du öka.