Att du har en stark rygg är mycket viktigt. Speciellt i det vardagliga livet och om du har arbete som gör att man inte rör på sig så mycket. Har du en stark rygg så förbättrade det din rörlighet, hållningen och förebygger eventuella skador i framtiden. Mycket viktigt med att dagens arbete innebär mer och mer stillasittande, då är det viktigt att ha starka rygg- och magmuskler för att ha en bra kroppshållning.

Vart kommer ryggont ifrån?

Har du en ryggvärk som är långvarig, så kommer värken oftast från diskar, kotor, nerver och ledband i ryggen. Det anses om du har starka magmuskler, så hjälper det att avlasta belastningen på ryggen. Därför är det bra att både träna musklerna i magen, men framför muskelmassan i ryggen.

Övningar för ryggen

Du kan träna din rygg hemma, men några mycket enkla övningar. Det finns åtskilliga ryggövningar som du kan använda dig av och dessa kräver ingen utrustning heller. Utan du använder helt enkelt din egen kroppsvikt. Några bara exempel på bra övningar som du kan börja med är:

  • Marklyft – Ligg på magen och gör diagonalt rygglyft, vilket innebär att lyft höger och vänster ben, för att hålla still en liten stund. Därefter gör du likadant med vänster arm och höger ben. Denna övningar gör du upprepande gånger.
  • Plankan – Lägg dig på golvet raklång. Därefter sätter du tårna och armbågarna på golvet. Sedan lyfter du hela kroppen rakt, spänn mag- och ryggmusklerna. Du får inte svanka med ryggen. Försök hålla denna position så länge som möjligt.

Träna med ryggont

Det är helt okej att träna fast du har lite ont i ryggen, men det gäller bara att vara försiktig. För det är bättre att träna, än att inte göra det alls. För varje gång du tränar (regelbundet) så stärks dina rygg- och magmuskler, på så vis kommer din rygg blir starkare så småningom.